sobota, 25 września 2021

Sprawozdanie z mobilności grupy nauczycieli szkoły do Madrytu.

     Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 14.09.2021  zostało przedstawione sprawozdanie z odbytej mobilności do Madrytu.

   Uczestniczki wyjazdu do Madrytu: Krystyna Kołodziejczak- pedagog szkolny, Eliza Nowicka- nauczyciel języków obcych, Jadwiga Pawełoszek- nauczyciel języka polskiego, Agnieszka Silecka- katecheta oraz Iwona Katulska, Agnieszka Kubiak- nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej przedstawiły sprawozdanie z odbytej mobilności w dniach 19.07.2021 – 30.07.2021 r. W Madrycie uczestniczyły one w kursie języka angielskiego, który odbył się w ramach realizowanego projektu PO WER „ Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole”. Jedna z uczestniczek wzięła udział w kursie CLIL: Content and Language Integrated Learning dla nauczycieli języka obcego.

  Nauczycielki uczestniczyły w 10 dniowym kursie języka angielskiego „English  for Teachers” oraz CLIL. Zajęcia zorganizowała i poprowadziła szkoła językowa „English Metters”.  W pierwszym dniu zajęć, które odbyły się w Hotel NH Ribera del Manzanares, uczestnicy zostali zapoznani z programem zajęć, historią Hiszpanii oraz zakwalifikowani do odpowiednich pod względem poziomu znajomości języka grup. Zajęcia odbywały się od godziny 8.30 do 14.00 (kilka razy także w godzinach popołudniowych) z dwoma 30 minutowymi przerwami.

   Zajęcia miały charakter praktyczny i obejmowały dyskusje na różne tematy odnoszące się do  przeżyć, zainteresowań czy indywidualnych doświadczeń. Kursanci „English fo Teachers” utrwalali słownictwo związane z posiłkami oraz zamawianiem ich w restauracji, rozmawiali o kulturze i społeczeństwie, poszerzali słownictwo związane z legendami, z pogodą, hobby, zainteresowaniami i sportem, wskazówkami dotyczącymi drogi. Ćwiczyli wymową liter i symboli w języku angielskim. Powtarzali czas przeszły i przyszły.

   Natomiast nauczyciel biorący udział w szkoleniu CLIL poznał techniki Cooperative learning. Uczył sie min. na temat różnych inteligencji i proponowanej tematyce zajęć w odniesieniu do danej inteligencji, opowiadał o swoim mieście.

   Podczas zajęć wykorzystywano takie metody, jak: Answer to question about me, domino, burza mózgów, rozwiązywanie problemów, odgrywanie ról, aplikacje Quzzlet, bubbl.us i wiele innych.

    Kurs zakończył się przedstawieniem przygotowywanych przez cały czas pobytu w Madrycie prezentacji uczestników na temat tego, czego nauczyli się podczas  kursu, czego doświadczyli zwiedzając zabytki i poznając kulturę Hiszpanii oraz w jaki sposób wykorzystają zdobytą wiedzę w pracy ze swoimi uczniami.

   Wszyscy kursanci zostali również zaproszeni do społeczności „English Metters” na Facebooku.  Grupa językowa, do której uczęszczali nauczyciele składała się z osób z takich krajów jak: Czechy, Litwa, Sardynia, Włochy, Niemcy, Bułgaria, Węgry i Polska, była to więc doskonała okazja do nawiązania partnerstwa międzynarodowego. Uczestnicy z innych krajów zadeklarowali chęć nawiązania współpracy pomiędzy reprezentowanymi szkołami. Wkrótce powstaną nowe projekty w ramach platformy e Twinning.

   Każdego dnia, po zajęciach oraz w dni wolne uczestnicy mobilności samodzielnie poznawali Madryt, jego dziedzictwo kulturowe oraz piękno przyrody. Uczestniczyli w 2 zorganizowanych wyjściach z przewodnikiem. Było to zwiedzanie Narodowego Muzeum „Prado” oraz wycieczka do średniowiecznego miasta – Toledo.

   Muzeum Prado to prawdziwy skarbiec europejskiego malarstwa i rzeźby. Dwa piętra podzielone są na cały szereg mniejszych i większych sal. Najwięcej miejsca poświęcone zostało malarstwu hiszpańskiemu. Znajdują się tam najważniejsze działa El Greca oraz czołowego hiszpańskiego malarza okresu baroku: Diego Velázquezie.  Najliczniej reprezentowana jest twórczość Francisca de Goyi. Na muzealnych ścianach można zobaczyć aż 158 jego obrazów. Museo del Prado posiada także liczny zbiór malarstwa włoskiego (XIV-XIX wiek). Uczestnicy podziwiali dzieła Andrei Mantegny, Sandro Boticellego, Angelico czy Annibale Carracci, Caravaggia, Tycjana czy Rafaela Santi. W muzeum znajduje się również imponująca kolekcja malarstwa flamandzkiego.

   Równie wielkim przeżyciem dla uczestników szkolenia w Madrycie była wycieczka do Toledo, dawnej stolicy Hiszpanii, przepięknie położonego na wzgórzu, w zakolu rzeki Tag miasta. Spotykają się w nim trzy kultury: żydowska, chrześcijańska i muzułmańska. Starówka tego miasta jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W Toledo przez 27 lat mieszkał i tworzył słynny grecki malarz El Greco. Jego dzieła można podziwiać w Muzeum El Greco oraz w zakrystii Katedry Najświętszej Marii Panny. Miasto urzekło wszystkich klimatem i unikalną architekturą. Uczestnicy podziwiali wspaniałe budowle min. mury i bramy miejskie,  twierdzę-pałac Alkazar, Katedrę Najświętszej Marii Panny. Sam spacer  uliczkami pomiędzy kolejnymi atrakcjami Toledo był dla uczestników miłym doświadczeniem. Nie zabrakło również degustacji wyrobów marcepanowych, z czego Toledo słynie jako centrum produkcji marcepanowych słodkości i to już od czasów Maurów, którzy sprowadzili ten produkt ze sobą wraz z podbojem Półwyspu Iberyjskiego w VIII wieku.

    Wyjazd do Madrytu spełnił  oczekiwania i założone cele w stu procentach. Był okazją do nauki języka angielskiego, wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych szkół i krajów, dając tym samym okazję do nawiązania współpracy między szkołami. Wyjazd był świetną okazją by poznać odmienną kulturę, historię, piękno Hiszpanii.

Warto brać udział w tego rodzaju szkoleniach, korzystać z możliwości, jakie daje dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jest to znakomita inicjatywa dla kadry nauczycielskiej. Oprócz wymiany doświadczeń, atutem jest przełamanie barier językowych i kulturowych oraz integracja europejska.

 Uczestnicy mobilności uważają, iż  ten wyjazd za niezwykle udany i rozwijający i  zachęcają  każdego nauczyciela do skorzystania z tego typu szkoleń.

Nauczyciele uczestniczący w mobilności zdobyli Certyfikaty poświadczające udział w kursie oraz Europassy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz