RAPORT KOŃCOWY
“ Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole”
Projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi w Inowrocławiu w ramach “Międzynarodowej mobilności kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków PO WER na zasadach programu Erasmus+ sektor edukacja szkolna
czas trwania projektu: 01.08.2019 - 31.01.2022
numer projektu: POWERSE-2019-1-PL01-KA101-062809
Beneficjentami projektu było 10 pracowników szkoły: dyrektor, nauczyciel języka angielskiego, nauczyciele przedmiotów ścisłych i humanistycznych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagog szkolny i nauczyciel świetlicy. Uczestnicy do udziału w projekcie zostali wybrani na podstawie kryteriów doboru zawartych w regulaminie rekrutacji. Wszyscy beneficjenci zostali przygotowani do udziału w mobilnościach w zakresie umiejętności komunikacyjnych, kultury odwiedzanego kraju i logistyki. Aby osiągnąć ustalone cele, nauczyciele uczestniczyli w kursach językowych i metodycznych : na Malcie „ Fluency&English Launguage Development for Teachers” oraz w Madrycie „ English for Teachers” ”CLIL:Content and Language Integrated Learning” . Udział w kursach był punktem wyjścia do podejmowania kolejnych wyzwań w postaci nowych międzynarodowych projektów oraz organizowania atrakcyjnych zajęć szkolnych , a także śledzenia nowoczesnych trendów edukacyjnych. Dzięki upowszechnianiu rezultatów projektu, pozyskaliśmy przyszłych uczniów i wypromowaliśmy naszą szkołę w regionie. Przed projektem, w trakcie trwania i po jego zakończeniu prowadzona była intensywna komunikacja, która wspierała uczestnika na każdym etapie. Przeprowadzona ewaluacja pozwoliła oszacować wartość osiągniętych celów oraz posłużyła na sformułowanie wniosków i rekomendacji w odniesieniu do kolejnych działań.
Większość zakładanych celów Europejskiego Planu Szkoły została osiągnięta. Było to możliwe dzięki realizacji projektu " Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole" , który z całą pewnością stał się szansą na podniesienie jakości pracy naszej szkoły jako instytucji edukacyjnej, a także nadał jej europejskiego wymiaru. Głównym celem projektu, który udało się osiągnąć było podniesienie kompetencji językowych większości pracowników naszej szkoły, aby aktywniej uczestniczyli w międzynarodowych projektach edukacyjnych, a tym samym wpływali na zwiększenie umiejętności językowych uczniów wszystkich klas i ich aktywny udział w życiu szkoły. Realizacja tak postawionego celu była możliwa dzięki udziałowi nauczycieli w kursach językowych i metodycznych.
W obszarze dotyczącym kwalifikacji i kompetencji nauczycieli :
- podniesiono kompetencje językowe nauczycieli, ułatwiające im dostęp do materiałów edukacyjnych w języku angielskim oraz współpracę z nauczycielami języka angielskiego;
⁃ wzbogacono warsztat pracy nauczyciela, zwłaszcza poszerzono umiejętności korzystania z narzędzi ICT pomocnych do tworzenia materiałów promocyjnych oraz poruszania się po platformie eTwinning;
⁃ poszerzono wiedzę o kontekst kulturowy, historyczny i geograficzny poprzez odwiedzanie Malty i Hiszpanii, co wpłynęło na lepsze zrozumienie wielokulturowości.
⁃ nawiązano współpracę z nauczycielami z innych krajów co zaowocowało realizacją projektów w ramach eTwinning - „Let this Christmas time unite us” oraz „ Let’s travel through dance”
⁃ poznano ofertę takich platform jak School Education Gateway, EPALE, Selfie+ oraz możliwości platformy eTwinning;
⁃ uzyskano potwierdzenia zdobytych umiejętności i kompetencji: Europass Mobilność, certyfikat ukończenia szkolenia;
⁃ zaktywizowano grupę nauczycieli z dużym stażem zawodowym, zarówno tych którzy wzięli udział w mobilnościach jak i pozostałych nauczycieli w szkole;
⁃ przeprowadzono wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli ( lekcje otwarte, warsztaty podczas spotkań Zespołów Przedmiotowych , prezentacje na posiedzeniu Rady Pedagogicznej).
W obszarze organizacji nauczania i uczenia się :
- zorganizowano zajęcia rozwijające kompetencje językowe uczniów wykorzystując wszystkie sytuacje szkolne co przyczyniło się do skuteczniejszej nauki języków obcych.( wprowadzenie elementów języka angielskiego na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, matematyki, zajęciach świetlicowych oraz imprezach szkolnych np. Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka);
- wprowadzono innowacje związaną z metodą CLIL „I love English” na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej przekładającą się na osiąganie większych sukcesów uczniów w nauce, zwłaszcza uczniów z dysfunkcjami;
- zwiększono działania międzynarodowe: poszerzono wiedzę na temat krajów europejskich podczas Europejskiego Dnia Języków Obcych i obchodów Dnia Patronki Szkoły, nawiązano współpracę ze szkołą w Niderlandach i Chicago ( wymiana kartek świątecznych);
-dołączono do programu „ Science is wonderful” spotykając się online z naukowcami wprowadzającymi w świat nauki (edycja 2021);
- wprowadzono metodę projektu interdyscyplinarnego „ Relacje drogą do zmian”, „ Kartka dla Marii Skłodowskiej- Curie”, włączono w proces dydaktyczny projekty międzynarodowe realizowane na platformie eTwinning „Let this Christmas time unite us” oraz „ Let’s travel through dance”;
-podniesiono umiejętności posługiwania się przez uczniów narzędziami ICT poprzez aktywny udział w kolejnych zadaniach projektów międzynarodowych w ramach eTwinning;-zwiększono samoocenę uczniów ( zwłaszcza uczniów z dysfunkcjami) poprzez osią̨ganie sukcesów na miarę ich indywidualnych możliwości i potrzeb a co za tym idzie zwiększono motywację do kontynuowania edukacji;
-promowano ideę nauki przez całe życie poprzez panele dyskusyjne, prezentacje multimedialne nawiązujące do doświadczeń nauczycieli biorących udział w mobilnościach podczas akcji promocyjnych, szkolnych imprezach.
Obszar dotyczący poprawy wizerunku szkoły w środowisku lokalnym :
- pozyskano wykształconą kadrę, chętnie dzielącą się swoją wiedzą i doświadczeniem, uczącą niestandardowo;
- nadano szkole europejskiego wymiaru jako szkoły współpracującej z instytucjami zagranicznymi;
- podniesiono prestiżu szkoły - jako nowoczesnej instytucji na poziomie europejskim.
Nie udało się nam się zdobyć dofinansowania do kursów metodycznych jakie zaplanowaliśmy w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły. Złożony do programu Erasmus+ wniosek „W kierunku lepszej jakości i nowoczesności” został oceniony pozytywnie jednak zdobył niewystarczającą ilość punktów i został zakwalifikowany na listę rezerwową. Planujemy jednak dostosować się do wszystkich zaleceń i przystąpić do konkursu Erasmus+ ponownie w najbliższym terminie.Nie udało nam się zwiększyć oferty zajęć pozalekcyjnych, rozwijających wszechstronny rozwój ucznia, zwłaszcza rozwój zainteresowań i uzdolnień. Organ Prowadzący nie przyznał szkole na ten cel dodatkowych środków finansowych z powodu trwania pandemii i częstej edukacji zdalnej. Nauczyciele dzięki zaangażowaniu w projekt na każdym jego etapie, zdobyli wiedzę na temat zarządzania, koordynacji i organizacji unijnych programów oraz poznali możliwościjakie dają takie platformy jak np. eTwinning. Teraz możemy efektywniej angażować się w kolejne planowane projekty europejskie i sami je inicjować. Zaktywizowanie nauczycieli z wysokim stażem pracy do samorozwoju, samodoskonalenia i nauki języka obcego, możliwość przeżycia wspaniałej przygody, nauki na zagranicznym kursie to niewątpliwie największy nasz sukces.W tym obszarze korzyści jakie przyniósł projekt przeszły nasze oczekiwania.
Rezultaty projektu:
Projekt zmienił nas i szkołę. Najważniejszym i największym sukcesem tego projektu jest dokonanie czegoś, co wydało się niemożliwe - aktywizowanie nauczycieli z wysokim stażem pracy do samorozwoju, samodoskonalenia i nauki języka obcego. Projekt wpłynął także pozytywnie na motywację nauczycieli do poszukiwania nowych dróg w nauczaniu i wyrwał ich z rutyny, w którą wpadli po wielu latach uczenia w szkole. Zaktywizowaliśmy nauczycieli o dużym stażu zawodowym i udowodniliśmy im, że warto nadal się rozwijać. Nauczyciele wzmocnili także własną samoocenę, poczucie wartości jako wykwalifikowanych pedagogów dysponujących umiejętnościami na miarę potrzeb początku XXI wieku. Dzięki temu stali się bardziej wiarygodni i przekonywujący dla swoich uczniów.Dziesięcioro dorosłych, dojrzałych osób miało możliwość przeżycia wspaniałej przygody, nauki na zagranicznym kursie oraz poznania swoich mocnych i słabych stron. Drugim rezultatem, który szczególnie cenimy to szacunek i podziw naszych uczniów, które okazywali oglądając relacje z odbytych mobilności. Niewątpliwie możliwość obserwowania i naśladowania postawy nauczycieli, jako świadomych swojej tożsamości Europejczyków, korzystających z dobrodziejstw niesionych przez Unię Europejską przyczyniła się do zmiany świadomości uczniów. Naszym celem jest, aby uczniowie lubili przebywać w szkole i przychodzili do niej z przyjemnością, a nauczyciele stali się dla nich wszechstronnymi autorytetami i mieli satysfakcję z wykonywanej pracy. Jako szkoła chcemy dać uczniom szansę na wszechstronny rozwój, a ten jest możliwy dzięki wykwalifikowanej kadrze, która nieustannie podnosi swoje kompetencje i łączy pracę zawodową z pasją.Trzecim rezultatem, który niewątpliwie będzie miał wpływ na funkcjonowanie placówki przez wiele najbliższych lat, to wykorzystanie platformy eTwinning. Po przełamaniu bariery językowej i nawiązaniu międzynarodowych kontaktów nauczyciele wspaniałe odnaleźli się we wspólnym projekcie ze szkołą z Republiki Czech. Projekt „ Let this Christmas time unite us” koncentrował się na dziedzictwie kulturowym uczestniczących krajów: tradycji, obyczajach folkloru oraz sztukach scenicznych. Celem projektu było poznanie tradycji i dziedzictwa kulturowego poprzez różnorodne działania, które rozwinęły u uczniów kreatywność oraz umiejetność posługiwania się językiem obcym. W ramach świątecznego projektu podjęte zostały takie działania jak:
-zapoznanie partnerów „Poznajmy się”- uczniowie w każdym kraju przygotowali swoją wizytówkę, czyli krótką prezentację lub filmik;
-opracowanie życzeń świątecznych i wykonanie kartek świątecznych;
– prezentacja wybranej kolędy/ pastorałki lub piosenki świątecznej;
– przedstawienie w dowolnej formie jednej z tradycji świątecznych danego kraju. Gotowe zadania oraz korespondencja między szkołami były umieszczane na TwinSpace projektu. Teraz staramy się o Odznakę Jakości eTwinning.
Drugi projekt „ Let’s travel through dance” trwa od styczna 2022 do maja 2022 i zakończy się obchodami Międzynarodowego Dnia Tańca. Biorą w nim udział takie państwa jak Chorwacja, Turcja, Grecja, Serbia. Celem tego projektu jest zapoznanie uczniów z tradycyjnymi tańcami na całym świecie. W ramach projektu są podejmowane działania:
⁃ poznanie szkół z innych państw, opracowanie prezentacji o szkole w języku angielskim;
⁃ prezentacja wybranej tradycji charakterystycznej dla danego kraju;⁃ przygotowanie samouczka jednego z tradycyjnych tańców danego kraju;
⁃ nauka tańca partnerskiego kraju;
⁃ poznanie tradycji innych państw i prezentacja tańców.
Wykorzystując możliwości jakie daje platforma eTwinning nawiązaliśmy współpracę z innymi polskimi szkołami, realizując razem projekt „ Jak budować dobre relacje”. Był to projekt międzyszkolny, skupiający uczniów ze szkół podstawowych min. z Kłodzka, Warszawy, Grudziądza, Kluczborka, Sztutowa, Wrocławia i Legionowa.Celem projektu była poprawa relacji nauczyciel – uczeń oraz praca zespołowa naszych wychowanków. W projekcie brali udział wolontariusze z klas 7 i 8 naszej szkoły.Uczestnicy projektu wspólnie wykonywali zadania takie jak:zaprojektowanie logo projektu, stworzenie swoich awatarów oraz opracowanie kart motywacyjnych i wysłanie ich do wylosowanej szkoły. W okresie przedświątecznym przygotowywane były kartki świąteczne dla lekarzy i pielęgniarek z oddziałów covidowych szpitali z podziękowaniem za ich pracę. W listopadzie 2021 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wyzwaniu na platformie eTwinning, które polegało na stworzeniu kartki urodzinowej z okazji 154 rocznicy urodzin patronki naszej szkoły Marii Skłodowskiej- Curie. Duża część nauczycieli podnosi swoje umiejętności korzystając z kursów internetowych eTwinning, których bogata oferta i zadaniowa forma jest istotnym wsparciem w realizacji interdyscyplinarnych projektów. Kursy poświęcone są merytorycznym i technicznym aspektom platformy oraz różnorodnym zewnętrznym narzędziom przydatnym w realizacji projektów eTwinning.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz