wtorek, 22 lutego 2022

Raport końcowy projektu " Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole"

RAPORT KOCOWY

“ Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole”

Projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi w Inowrocławiu w ramach “Midzynarodowej mobilnoci kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze rodków PO WER na zasadach programu Erasmus+ sektor edukacja szkolna

czas trwania projektu: 01.08.2019 - 31.01.2022

 numer projektu: POWERSE-2019-1-PL01-KA101-062809

Beneficjentami projektu było 10 pracowników szkoły: dyrektor, nauczyciel jzyka angielskiego, nauczyciele przedmiotów cisłych i humanistycznych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagog szkolny i nauczyciel wietlicy. Uczestnicy do udziału w projekcie zostali wybrani na podstawie kryteriów doboru zawartych w regulaminie rekrutacji. Wszyscy beneficjenci zostali przygotowani do udziału w mobilnociach w zakresie umiejtnoci komunikacyjnych, kultury odwiedzanego kraju i logistyki. Aby osignąć ustalone cele, nauczyciele uczestniczyli w kursach jzykowych i metodycznych : na Malcie „ Fluency&English Launguage Development for Teachers” oraz w Madrycie „ English for Teachers” ”CLIL:Content and Language Integrated Learning” . Udział w kursach był punktem wyjcia do podejmowania kolejnych wyzwań w postaci nowych midzynarodowych projektów oraz organizowania atrakcyjnych zajęć szkolnych , a takledzenia nowoczesnych trendów edukacyjnych. Dziki upowszechnianiu rezultatów projektu, pozyskalimy przyszłych uczniów i wypromowalimy naszą szkołę w regionie. Przed projektem, w trakcie trwania i po jego zakoczeniu prowadzona była intensywna komunikacja, która wspierała uczestnika na kadym etapie. Przeprowadzona ewaluacja pozwoliła oszacować wartość osignitych celów oraz posłuyła na sformułowanie wniosków i rekomendacji w odniesieniu do kolejnych działa.

Wikszość zakładanych celów Europejskiego Planu Szkoły została osignita. Było to moliwe dziki realizacji projektu " Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole" , który z całą pewnocią stał się szansą na podniesienie jakoci pracy naszej szkoły jako instytucji edukacyjnej, a take nadał jej europejskiego wymiaru. Głównym celem projektu, który udało się osignąć było podniesienie kompetencji jzykowych wikszoci pracowników naszej szkoły, aby aktywniej uczestniczyli w midzynarodowych projektach edukacyjnych, a tym samym wpływali na zwikszenie umiejtnoci jzykowych uczniów wszystkich klas i ich aktywny udział yciu szkoły. Realizacja tak postawionego celu była moliwa dziki udziałowi nauczycieli w kursach jzykowych i metodycznych.
W obszarze dotycz
cym kwalifikacji i kompetencji nauczycieli :

- podniesiono kompetencje jzykowe nauczycieli, ułatwiajce im dostp do materiałów edukacyjnych w jzyku angielskim oraz współpracę z nauczycielami jzyka angielskiego;

⁃  wzbogacono warsztat pracy nauczyciela, zwłaszcza poszerzono umiejtnoci korzystania z narzdzi ICT pomocnych do tworzenia materiałów promocyjnych oraz poruszania się po platformie eTwinning;

⁃  poszerzono wiedzę o kontekst kulturowy, historyczny i geograficzny poprzez odwiedzanie Malty i Hiszpanii, co wpłynęło na lepsze zrozumienie wielokulturowoci.

⁃  nawizano współpracę z nauczycielami z innych krajów co zaowocowało realizacją projektów w ramach eTwinning - „Let this Christmas time unite us” oraz „ Let’s travel through dance”

⁃  poznano ofertę takich platform jak School Education Gateway, EPALE, Selfie+ oraz moliwoci platformy eTwinning;

⁃  uzyskano potwierdzenia zdobytych umiejtnoci i kompetencji: Europass Mobilność, certyfikat ukoczenia szkolenia;

⁃  zaktywizowano grupę nauczycieli z duym staem zawodowym, zarówno tych którzy wzili udział w mobilnociach jak i pozostałych nauczycieli w szkole;

⁃  przeprowadzono wewntrzszkolne doskonalenie nauczycieli ( lekcje otwarte, warsztaty podczas spotkań Zespołów Przedmiotowych , prezentacje na posiedzeniu Rady Pedagogicznej).

W obszarze organizacji nauczania i uczenia się :

- zorganizowano zajcia rozwijajce kompetencje jzykowe uczniów wykorzystujc wszystkie sytuacje szkolne co przyczyniło się do skuteczniejszej nauki jzyków obcych.( wprowadzenie elementów jzyka angielskiego na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, matematyki, zajciach wietlicowych oraz imprezach szkolnych np. Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka);

- wprowadzono innowacje zwizaną z metodą CLIL „I love English” na zajciach edukacji wczesnoszkolnej przekładajcą się na osiganie wikszych sukcesów uczniów w nauce, zwłaszcza uczniów z dysfunkcjami;

- zwikszono działania midzynarodowe: poszerzono wiedzę na temat krajów europejskich podczas Europejskiego Dnia Jzyków Obcych i obchodów Dnia Patronki Szkoły, nawizano współpracę ze szkołą w Niderlandach i Chicago ( wymiana kartek witecznych);

-dołączono do programu „ Science is wonderful” spotykajc się online z naukowcami wprowadzajcymi w wiat nauki (edycja 2021);

- wprowadzono metodę projektu interdyscyplinarnego „ Relacje drogą do zmian”, „ Kartka dla Marii Skłodowskiej- Curie”, włączono w proces dydaktyczny projekty midzynarodowe realizowane na platformie eTwinning „Let this Christmas time unite us” oraz „ Let’s travel through dance”;

-podniesiono umiejtnoci posługiwania się przez uczniów narzdziami ICT poprzez aktywny udział w kolejnych zadaniach projektów midzynarodowych w ramach eTwinning;-zwikszono samoocenę uczniów ( zwłaszcza uczniów z dysfunkcjami) poprzez osįganie sukcesów na miarę ich indywidualnych moliwoci i potrzeb a co za tym idzie zwikszono motywację do kontynuowania edukacji;

-promowano ideę nauki przez całycie poprzez panele dyskusyjne, prezentacje multimedialne nawizujce do dowiadczeń nauczycieli biorcych udział w mobilnociach podczas akcji promocyjnych, szkolnych imprezach.

Obszar dotyczcy poprawy wizerunku szkoły w rodowisku lokalnym :

- pozyskano wykształconą kadr, chtnie dzielcą się swoją wiedzą i dowiadczeniem, uczcą niestandardowo;

- nadano szkole europejskiego wymiaru jako szkoły współpracujcej z instytucjami zagranicznymi;

- podniesiono prestiu szkoły - jako nowoczesnej instytucji na poziomie europejskim.

Nie udało się nam się zdobyć dofinansowania do kursów metodycznych jakie zaplanowalimy w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły. Złoony do programu Erasmus+ wniosek „W kierunku lepszej jakoci i nowoczesnoci” został oceniony pozytywnie jednak zdobył niewystarczajcą ilość punktów i został zakwalifikowany na listę rezerwow. Planujemy jednak dostosować się do wszystkich zaleceń i przystpić do konkursu Erasmus+ ponownie w najbliszym terminie.Nie udało nam się zwikszyć oferty zajęć pozalekcyjnych, rozwijajcych wszechstronny rozwój ucznia, zwłaszcza rozwój zainteresowań i uzdolnie. Organ Prowadzcy nie przyznał szkole na ten cel dodatkowych rodków finansowych z powodu trwania pandemii i czstej edukacji zdalnej. Nauczyciele dziki zaangaowaniu w projekt na kadym jego etapie, zdobyli wiedzę na temat zarzdzania, koordynacji i organizacji unijnych programów oraz poznali moliwocijakie dają takie platformy jak np. eTwinning. Teraz moemy efektywniej angaować się w kolejne planowane projekty europejskie i sami je inicjowa. Zaktywizowanie nauczycieli z wysokim staem pracy do samorozwoju, samodoskonalenia i nauki jzyka obcego, moliwość przeycia wspaniałej przygody, nauki na zagranicznym kursie to niewtpliwie najwikszy nasz sukces.W tym obszarze korzyci jakie przyniósł projekt przeszły nasze oczekiwania.

Rezultaty projektu:

Projekt zmienił nas i szkołęNajwaniejszym i najwikszym sukcesem tego projektu jest dokonanie czego, co wydało się niemoliwe - aktywizowanie nauczycieli z wysokim staem pracy do samorozwoju, samodoskonalenia i nauki jzyka obcego. Projekt wpłynął take pozytywnie na motywację nauczycieli do poszukiwania nowych dróg w nauczaniu i wyrwał ich z rutyny, w którą wpadli po wielu latach uczenia w szkole. Zaktywizowalimy nauczycieli o duym stau zawodowym i udowodnilimy im, e warto nadal się rozwija. Nauczyciele wzmocnili take własną samoocen, poczucie wartoci jako wykwalifikowanych pedagogów dysponujcych umiejtnociami na miarę potrzeb pocztku XXI wieku. Dziki temu stali się bardziej wiarygodni i przekonywujcy dla swoich uczniów.Dziesicioro dorosłych, dojrzałych osób miało moliwość przeycia wspaniałej przygody, nauki na zagranicznym kursie oraz poznania swoich mocnych i słabych stron. Drugim rezultatem, który szczególnie cenimy to szacunek i podziw naszych uczniów, które okazywali ogldajc relacje z odbytych mobilnoci. Niewtpliwie moliwość obserwowania i naladowania postawy nauczycieli, jako wiadomych swojej tosamoci Europejczyków, korzystajcych z dobrodziejstw niesionych przez Unię Europejską przyczyniła się do zmiany wiadomoci uczniów. Naszym celem jest, aby uczniowie lubili przebywać w szkole i przychodzili do niej z przyjemnoci, a nauczyciele stali się dla nich wszechstronnymi autorytetami i mieli satysfakcję z wykonywanej pracy. Jako szkoła chcemy dać uczniom szansę na wszechstronny rozwój, a ten jest moliwy dziki wykwalifikowanej kadrze, która nieustannie podnosi swoje kompetencje i łączy pracę zawodową z pasj.Trzecim rezultatem, który niewtpliwie bdzie miał wpływ na funkcjonowanie placówki przez wiele najbliszych lat, to wykorzystanie platformy eTwinning. Po przełamaniu bariery jzykowej i nawizaniu midzynarodowych kontaktów nauczyciele wspaniałe odnaleli się we wspólnym projekcie ze szkołą z Republiki Czech. Projekt „ Let this Christmas time unite us” koncentrował się na dziedzictwie kulturowym uczestniczcych krajów: tradycji, obyczajach folkloru oraz sztukach scenicznych. Celem projektu było poznanie tradycji i dziedzictwa kulturowego poprzez rónorodne działania, które rozwinęły u uczniów kreatywność oraz umiejetność posługiwania się jzykiem obcym. W ramach witecznego projektu podjte zostały takie działania jak:

-zapoznanie partnerów „Poznajmy si”- uczniowie w kadym kraju przygotowali swoją wizytówk, czyli krótką prezentację lub filmik;

-opracowanie yczeń świtecznych i wykonanie kartek witecznych;

– prezentacja wybranej koldy/ pastorałki lub piosenki witecznej;

– przedstawienie w dowolnej formie jednej z tradycji witecznych danego kraju. Gotowe zadania oraz korespondencja midzy szkołami były umieszczane na TwinSpace projektu. Teraz staramy się o Odznakę Jakoci eTwinning.

Drugi projekt „ Let’s travel through dance” trwa od styczna 2022 do maja 2022 i zakoczy się obchodami Midzynarodowego Dnia Taca. Biorą w nim udział takie pastwa jak Chorwacja, Turcja, Grecja, Serbia. Celem tego projektu jest zapoznanie uczniów z tradycyjnymi tacami na całym wiecie. W ramach projektu są podejmowane działania:

⁃  poznanie szkół z innych pastw, opracowanie prezentacji o szkole w jzyku angielskim;

⁃  prezentacja wybranej tradycji charakterystycznej dla danego kraju;⁃  przygotowanie samouczka jednego z tradycyjnych taców danego kraju;

⁃  nauka taca partnerskiego kraju;

⁃  poznanie tradycji innych pastw i prezentacja taców.

Wykorzystujc moliwoci jakie daje platforma eTwinning nawizalimy współpracę z innymi polskimi szkołami, realizujc razem projekt „ Jak budować dobre relacje”. Był to projekt midzyszkolny, skupiajcy uczniów ze szkół podstawowych min. z Kłodzka, Warszawy, Grudzidza, Kluczborka, Sztutowa, Wrocławia i Legionowa.Celem projektu była poprawa relacji nauczyciel – uczeń oraz praca zespołowa naszych wychowanków. W projekcie brali udział wolontariusze z klas 7 i 8 naszej szkoły.Uczestnicy projektu wspólnie wykonywali zadania takie jak:zaprojektowanie logo projektu, stworzenie swoich awatarów oraz opracowanie kart motywacyjnych i wysłanie ich do wylosowanej szkoły. W okresie przedwitecznym przygotowywane były kartki witeczne dla lekarzy i pielgniarek z oddziałów covidowych szpitali z podzikowaniem za ich prac. W listopadzie 2021 roku uczniowie naszej szkoły wzili udział w wyzwaniu na platformie eTwinning, które polegało na stworzeniu kartki urodzinowej z okazji 154 rocznicy urodzin patronki naszej szkoły Marii Skłodowskiej- Curie. Dua część nauczycieli podnosi swoje umiejtnoci korzystajc z kursów internetowych eTwinning, których bogata oferta i zadaniowa forma jest istotnym wsparciem w realizacji interdyscyplinarnych projektów. Kursy powicone są merytorycznym i technicznym aspektom platformy oraz rónorodnym zewntrznym narzdziom przydatnym w realizacji projektów eTwinning.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz